Followers



Wednesday, July 20, 2011

URIC ASID


semalam selepas je job shoot kuih dari pukul 12.45 sampai pukul 5 kaki terus flat, bukan badan tapi kaki, sebenarnya dah start sakit dari hari ahad, cuma semalam terlebih pakai, pagi tadi saya ambil keputusan pergi DEMC, buat fully check up, so after maghrib semalam terus "puasa makan" then tido

ini bukan kali pertama buat check up kaki since sakit ni datang bermusim, tak sure apa sebab dia, either tersalah makan atau luka dalaman, after check up doktor kata takde kene mengena dengan gout dan tulang ok je, cuma next appointment nak check for ligamen, memang saya ada perasan kaki ni tak boleh terhentak atau terlompat berlebihan, nanti sakit tu datang, tengok la camne in next appointment, hope everything ok, yang penting bukan gout dan kolestrol/gula/buah pinggang in a good condition cuma URIC ASID je bacaan melebihi bacaan normal tapi belum masuk kategori gout lagi

URIC ASID meningkat akibat pengambilan protein yang berlebihan, actually memang masuk akal, sebabnya saya dah lebih setahun setengah tak ambil nasi, tapi saya tak jaga pemakanan dengan betul, saya hanya makan lauk dan makanan selain nasi, nasi kan antara sumber utama karbohidrat, itu yang URIC ASID berlebihan, since dah tau after this kene lah berjaga-jaga, kena banyakkan sayur dan buah-buah. seafood, ayam, daging kena kurangkan, nasi? selagi boleh elak, saya elak, tapi tak kurus pun

No comments: